tirsdag 29. desember 2009

Om utskjellinger, film og samliv

Ingenting er som en real velformulert og saftig utskjelling. En som etterlater deg i sjokk og motvilling beundring, og som vokser på deg når du får summet seg. Utrolig forbannet selvfølgelig. For det punkterer jo ofte diskusjonen. Men verdt det.

Utskjellinger av høy kvalitet er desverre skjelden kost. Jeg må innrømme at mine beste utskjellinger oftest foregår inni hodet mitt en stund etter at diskusjonen er over, når jeg tenker på alt jeg burde ha sagt. Da kan jeg brilljere med fornærmende ordkunst av ypperste klasse, som oser av velformulert vidd og saftig fremføring. Ikke det at jeg ikke skjeller og smeller i diskusjonen også. Men da er det ofte verken velformulert eller vel fremført. Jeg kan ta meg selv i å stusse midt i raseriet, når jeg hører en virkelig elendig setning passere skingrende ut av min munn. Men herregud jente! Skjerp deg.

Men noen ganger funker det. Noen ganger er jeg rasende på akkurat den riktige måten. Når hodet ikke koker og roter, men er sylskart forbanna og forer meg med vidunderlig rå og velformulerte setninger som jeg serverer med god dramaturgi og passe dyp og skarp stemme.

En slik premieutskjelling avleverte jeg på gaten utefor Saga Kino for mange år siden. Min kjæreste og jeg hadde sett "Love Actually" for første gang. Jeg var varm og berørt, og min kjære var bare lattermild og skeptisk til "realismen" i filmen. Det ble en kjempekrangel om filmen, om vårt forhold og om livet generelt, og jeg endte med å levere en rasende iskald analyse av den stakkars realisten.som var akkurat så velformulert og knusende som den burde. Det hører med til historien at "Love Actually" nå er en naturlig del av vår julefeiring.

En annen del av vår jul er 2.dagsfilmene. Og årets aller beste utskjellinger får du garantert i filmen "In the loop". Den har den skarpeste, mest treffsikre dialogen jeg har hørt på kino - eller noe sted - på lang tid. Omtrent hver bidige replikk er en syrlig innertier. Intelligent og og rå politikerforakt!

http://www.guardian.co.uk/film/video/2009/mar/30/armando-iannucci-in-the-loop-trailer

En skikkelig deilig film for oss som elsker ordkunst og glittrende utskjellinger. Løp og øv!

2 kommentarer:

  1. In The Loop er en fantastisk morsom og skarp film, men jeg liker nok Love Actually bedre, varm, fin og uten de store faktene – og utskjellingene.

    SvarSlett
  2. Love Actually er vidunderlig deilig. Ikke noe tvil om det. Men jeg holdt på å dø av lykke over replikkene i In the loop. Har du sett den morsomme mugne Alastair Campbell i intervju med slugger-filmkritiker Kermode:

    http://www.youtube.com/watch?v=bcFaizGw860

    SvarSlett